Vad är natural horsemanship?

Känner att jag måste förklara lite.

Många vet nog inte ens vad det är, när jag säger att jag arbetar med Natural Horsemanship. Jag ska förklara så gott jag kan, men måste erkänna att det är lite svårt, så jag kanske inte lyckas helt. Men ungefär såhär:

Natural horsemanship handlar, om man vill göra a long story short, om att tala med hästen på hästens eget språk. Och då menas inte att man ser sig själv som något slags medium som kan tala med hästar, utan man utgår från det naturliga kroppsspråket som hästarna använder mellan sig i hagen. Till exempel så varnar hästar alltid varandra innan de hugger till, först ett bakåtstruket öra som säger "passa dig" sen lite blottade tänder som säger "hörde du inte vad jag sa? Flytta på dig!" och till sist en spark som betyder "Skyll dig själv, nu var du ivägen för mina ben, fast jag varnade dig".
Vi människor beter oss mer som rovdjur, och hugger ofta direkt på. Vi varnar inte utan daskar direkt på baken om hästen ska flytta sig. Då förstår den inte, utan kommer vara lika jobbig att flytta nästan gång.
Men ger man hästen chansen att lägga ihop "aha, efter det kommer det kommer det" så pusslar de tillslut ihop till: "Hur kan jag träna min människa att inte vifta med repet? Jag vet, jag flyttar mig när hon trycker lite med handen!".

Man ska gå ifrån rovdjursroller som vi ofta har, och ta på sig en ledarroll. Vi kan inte vinna över hästarna med styrka, det är fysiskt omöjligt, eftersom de väger flera hundra kilo mer än vi. Men vi kan få dem att vara oss "underlägsna" (jag gillar inte det ordet, men finner inget bättre) genom att ta på oss en slags mamma roll. Man vinner hästens förtroende, och tro mig: en häst som litar på dig vill inget hellre än att göra dig till lags.
Det är ingen hård roll man går in i, det är alrig någonsin något man tvingar hästen till, utan man låter hästen komma på att de vill det själva. Man säger, ta det lugnt, jag har koll. Du kan vila lite.

Det kanske låter lite konstigt om man inte är insatt, men det funkar verkligen såhär. Grundreglerna är typ:
Ge alltid hästen möjlighet att i flera steg lista ut vad du ber om
Belöna allt som DU tycker är bra
"Be snällt, men mena vad du säger"
Allt som funkar är bra; man märker på hästens reaktion ifall den förstått

Vet inte om detta gav någon klarhet, men det är iallafall lite förklaring. FRÅGA GÄRNA om du är intresserad av mer =).


Kommentarer
Postat av: charlotta

bra skrivet! har funderat att skriva det på min blogg men det behöver jag ju inte nu! e ju bara att länkta till din ;) <3

2008-08-14 @ 17:20:09
URL: http://cha.webblogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0